După mai mult de 20 de ani lucrați în hidraulică am fost destul de norocos să învăț din omisiunile și greșelile realizate de operatorii hidraulici care își asigurau mentenanța propriului echipament hidraulic. Scopul acestui articol este de a-ți oferi avantajul experienței mele și de a te ajuta să eviți cele mai comune greșeli în acest domeniu.
#1 Schimbarea uleiului
Am observat că persoanele își schimbă uleiul hidraulic din diferite motive. Vorbind din experiența mea personală, există doar două condiții care pot garanta o schimbare corectă al uleiului hidraulic. Nivelul uleiului s-a epuizat sau uleiul s-a degradat.
Dacă nu știi care este condiția uleiului tău, a-l schimba din orice alt motiv decât cele menționate mai sus reprezintă doar o pagubă de timp și de bani. A schimba un ulei care nu trebuie să fie schimbat nu este pur și simplu eficient. Singura metodă pe care o cunosc în a determina dacă uleiul necesită a fi schimbat este de a efectua o analiză aprofundată a uleiului.
#2 Schimbarea filtrelor
Problematica aceasta este similară ca și cea descrisă mai sus, prea mulți operatori își schimbă destul de des filtrele bazându-se pe un calendar. Din această cauză rezultând fie o schimbare de filtru care este făcută adeseori prea târziu sau prea devreme. Dacă îți schimb filtrul prea devreme, doar vei arunca un filtru pe fereastră.
Un schimb realizat prea târziu poate cauza o acumulare de particule în ulei; acestea pot reduce ciclul de viată al mașinii, precum și dăunarea funcționării și a integrității echipamentului în general. Filtrele ar trebui să fie schimbate doar după ce supapa de bypass se deschide și filtrul își ajunge capacitatea maximă de a reține murdăria sau particulele acumulate.
Dacă reușești să faci acest lucru, va trebui fie să folosești un dispozitiv brut precum indicatorul de blocare sau o metodă mai eficientă este aceea de a monitora scăderea de presiune în mod regulat a filtrului.
#3 Lăsarea echipamentului încins în funcțiune
În anii de la începutul carierei mele, începusem să devin frustrat observând diferiți operatori și proprietari de echipamente hidraulice care își lăsau sistemele hidraulice să funcționeze supra încinse. Aceasta este o metodă foarte sigură de a distruge furtunurile, capacele, componentele, precum și calitatea în sine a uleiului. Deci întrebarea pe care ți-o pui acum este “Cât ar trebui să las să funcționeze sistemul hidraulic” asa-i? Ei bine, aceasta va depinde mult de vâscozitatea uleiului dar și de componentele sistemului hidraulic propriu-zis.
Dar atunci când temperatura uleiului este mult prea ridicată, nu mai este posibil să se asigure o lubrifiere adecvată pentru că nivelul vâscozității a scăzut. Acesta este motivul pentru care tipurile de componente instalate în sistemul tău sunt atât de relevante, de exemplu, o pompă cu palet nu ar avea nevoie de un nivel minum mult mai ridicat decât cel al unei pompe cu piston. Ca să explic în cuvinte foarte simple, ar trebui să menții în permanență temperatura de lucru a uleiului tău sub 82 grade Celsius.
#4 Alegerea greșită a tipului de ulei
Uleiul pe care îl alegi să-l folosești are o importanță vitală pentru că afectează în mod direct ciclu de viață și performanța unei mașini sau mecanism. Vâscozitatea sa este factorul principal și determinant între temperaturile de minim și de maxim ale uleiului în cadrul cărora sistemul hidraulic al mașinii tale funcționează în mod corect.
Prea mulți operatori ignoră în totalitate faptul că alegerea uleiului cu o vâscozitate care este prea ridicată sau prea scăzută pentru ambientul în care lucrează, determină dacă mașina ta are o lubrifiere adecvată, deopotrivă în cele mai reci și în cele mai calde zile ale anului.
Problemele tale nu se sfârșesc aici. Dacă vâscozitatea de lucru a uleiului este mai scăzută sau mai ridicată decât cea prevăzută în mod ideal pentru echipamentul tău, poate să cauzeze o pierdere a nivelului fricțiunii fluidului sau scurgeri interne. Alegerea unui ulei cu o densitate incorectă poate să cauzeze defectarea prematură a unora dintre componentele importante precum și o creștere în consumul de diesel sau electricitate. Ambele lucruri sunt de evitat de către orice proprietar de echipament.
#5 Alegerea gresită a poziționării filtrelor
Atunci când te gândești că orice tip de filtru este un filtru bun pentru echipamentul tău hidraulic atunci nu poți fi mai departe de adevăr. Proprietarii și operatorii aleg poziționări ale filtrelor care mai mult dăunează decât au un impact pozitiv și sfârșesc prin a distruge ceea ce un filtru este conceput să protejeze. Cele două locuri în care filtrele nu au nici o treabă și nu folosec nici unui scop clar sunt cele ale liniei de scurgere de la pistonul motor și pompe și la intrarea pompei.
Nu este nevoie să ai un filtru la admisia pompei. Când se extrage ulei dintr-un rezervor desemnat nu ar trebui să existe nimic care să blocheze. Grija ta primară ar trebui să fie să prelungești ciclul de viață al mașinii tale decât să o protejezi într-un mod în care nu este necesar din exces de zel. Este cu mult mai mult benefic să te asiguri că uleiul umple în mod corect și complet toate camerele pompei.
Pompele hidraulice nu sunt concepute să producă sucțiune, cercetările au demonstrat că reducerea sau restricția sucțiunii lor de ulei poate să reducă ciclul de viață al mașinii până la 56%.
Instalarea unui filtru pe o linie de drenaj cauzează un alt set de probleme. Dar rezultatele vor fi aceleași pentru că vor cauza o reducere drastică a ciclului de viață almașinii sau chiar defecțiuni catastrofice din scenariile cele mai negative.
#6 Componentele hidraulice nu sunt autolubrifiante sau autoamorsante
Se poate presupune cu ușurință că nu ai porni în mod conștient un motor al cărui carter nu are ulei. Dar ai fi uimit să constatezi cât de des componentele hidraulice sunt supuse aceleiași presiuni care se poate evita.
Dacă nu urmezi o serie specifică de pași în timpul pornirii echipamentului tău, poți să dăunezi în mod serios componentele tale hidraulice. Cu siguranță vor continua să funcționeze pentru o durată de timp, dar presiunea constantă și uzura vor cauza în cele din urmă o defecțiune prematură.
Această problemă poate să fie rezolvată cu ușurință, învață ceea ce trebuie să faci și continuă s-o faci.
#7 Fără cunoștințe de bază despre hidraulică
Cea mai mare problemă pe care am observat-o privind în urmă este faptul că persoanele nu au cunoștințe despre cum funcționează echipamentul hidraulic, în afara unor practici de mentenanță de nivel primar. Aceasta duce până la urmă la pierderea unei cantități mari de timp și de bani. Din fericire toată informația de care vei avea vreodată nevoie este disponibilă gratuit online. Acum nu mai ai nici o scuză pentru a evita să faci cele mai fundamentale greșeli și să pierzi timp și bani prețioși. Contactează-ne acum.
Vrei să afli mai multe informații de preț despre industria hidraulicii din România? Bine! Atunci înscrie-te la HCG NEWS și vei primi mai multe informații utile pe subiect.