Ce este motorul hidraulic?
Motorul hidraulic este o mașină hidraulică de forță care transformă energia unui lichid în energia mecanică a unor corpuri solide folosindu-se în acest sens de pistoane, roți dințate sau rotoare cu palete. Motoarele hidraulice pot fi în general vorbind liniare sau rotative. Cele liniare se numesc cilindri hidraulici și utilizează presiunea unui lichid pentru a realiza o mișcare liniară a unui corp solid iar cele rotative utilizează presiunea unui lichid pentru a realiza o mișcare de rotație a unui corp solid.
Motoarele hidraulice denumite și hidromotoare, sunt mașini reversibile, adică odată aplicată asupra lor o energie mecanică, o transferă lichidului, ridicându-i presiunea. Dacă fluidul în chestiune este apa, efectul este creșterea energiei sale hidraulice cu efect exponențial.
Cum funcționează un hidromotor ?
Majoritatea pompelor sunt mașini reversibile, adică ele pot funcționa și ca motoare hidraulice. Similiar ca și în cazul motoarelor electrice, la care modificarea turației se realizează prin modificarea curentului rotorului, la motoarele hidraulice turația depinde de debitul de ulei care acționează motorul, ea putând astfel fi reglată prin modificarea acestuia sau prin reglarea volumului de absorbție și refulare.
Armstrong : puțină istorie nu a omorât pe nimeni
Una dintre primele motoare hidraulice rotoare care au fost devoltate a fost construit de William Armstrong pentru Podul Swing peste râul Tyne în Regatul Unit. Au fost prevăzute două motoare, pentru stabilitate.Fiecare dintre acestea era un motor oscilant cu acțiune unică cu trei cilindri. Armstrong a dezvoltat o gamă largă de motoare hidraulice, lineare și rotative, care au fost folosite pentru o gamă largă de aplicații industriale și inginerie civilă, îndeosebi pentru poduri mobile și docuri.
Inventatorul motorului hidraulic, William George Armstrong, Primul Baron Armstrong (26 noiembrie 1810 – 27 decembrie 1900) a fost un inginer și industriaș englez. A fost deasemenea un om de știință eminent, inventator și filantrop. În colaborare cu arhitectul Richard Norman Shaw, a construit Cragside în Northumberland, prima casă din lume care se alimenta cu hidoelectricitate.
Este considerat și inventatorul artileriei moderne. Armstrong a fost numit cavaler în 1859 după ce a predat brevetele pistoalelor sale Guvernului englez. În 1887, în anul jubileu de aur al Reginei Victoria, a fost ridicat la rangul de Baron Armstrong de Cragside.
Newton cu mărul, Armstrong cu moara de apă
Armstrong a fost un foarte pasionat pescar. În timp de pescuia pe malul râului Dee la Dentdale în regiunea Pennines, a văzut o moară de apă în acțiune care furniza putere unei cariere din marmură. I-a venit atunci ideea lui Armstrong că multă din puterea disponibilă era risipită. Odată întors la Newcastle, a conceput designul unui motor rotor acționat de apă, iar acesta a fost construit în lucrările Podului Înalt (High Bridge) al prietenului său Henry Watson. Din păcate, interesul a fost mic pentru acest tip de motor.
Armstrong a dezvoltat ulterior un motor cu piston în locul celui rotor și a decis că era adecvat pentru conducerea unei macarale hidraulice. În 1846 munca lui în calitate de om de știință amator a fost recunoscută când a fost ales ca Membru al Societății Regale.
Evoluția motorului hidraulic
Primele modele simple de motor hidraulic într-un timp aveau dezavantajul că foloseau același volum de apă indiferent de greutate deci risipeau foarte multă parte din capacitate putere. Spre deosebire de motoarele pe vapori, devreme ce apa este necompresibilă nu era posibilă izolarea puterii sau controlul prin închiderea valvei. Pentru a depăși aceasta, s-au dezvoltat motoarele cu timpi variabili.
Prin ajustarea timpilor, decât prin controlul valvelor de admisie, acum se poate controla puterea motorului și consumul de apă. Unul dintre primele modele de acest tip a fost brevetat de Arthur Rigg în 1886. Modelul acestuia folosea un mecanism excentric dublu, așa cum este folosit în presele electrice pentru cursa variablă, pentru a controla lungimea timpilor unui motor radial cu trei cilindri. Mai târziu, motorul cu disc pendular cu unghiul ajustabil al discului a devenit o metodă mai populară pentru a produce motoare hidraulice de timpi variabili.
Vrei să afli mai multe lucruri interesante despre hidraulică? Bine! Atunci înscrie-te la HCG NEWS și vei primi mai multe informații folositoare la subiect.