De la morile de apă la platformele petroliere
Hidraulica este unul dintre acele sectoare de activitate care sunt în același timp și vechi și noi în același timp. Dacă ne gândim la morile de apă de exemplu, oamenii le-au folosit încă dinainte ca istoria să fie scrisă. În același timp, principiul folosirii unui lichid sub presiune pentru a transfera forță și de asemenea de a-i controla mișcările complicate este relativ nouă.
Ultimele două secole au văzut o dezvoltare înfloritoare a hidraulicii datorită epocii moderne a industrializării. Știința hidraulicii a cunoscut cea mai rapidă dezvoltare în ultimele decenii, fiind strâns corelată și cu lucrările efectuate în domeniul naval.
ROV-urile și marile adâncimi
ROV vine de la Remotely Operated Vehicle (Vehicul Controlat de la Distanță) și trebuie să fie distins de Remote Control Vehicles care operează pe uscat sau în aer. ROV-urile sunt neocupate, foarte manevrabile, operate de un echipaj de la bordul unei nave. Ele sunt legate de navă printr-un cablu ombilical, rezistent în condiții nefavorabile și la adâncimi mari, deseori folosit împreună cu TMS (Tether Management System). Scopul TMS-ului este de a prelungi sau scurta cablul ombilical, spre a amortiza forța de tragere a curenților din apă. Prin cablul blindat sunt trecuți conductori electrici și fibre optice care transportă energie elctrică, video și semnale de date între operator și TMS.
Odată ajunsă la ROV, energia electrică este distrubuită între componentele ROV-ului. Cu toate acestea, în aplicații de mare putere, cea mai mare parte a puterii electrice acționează un motor electric de mare putere, care acționează la rândul său o pompă hidraulică. Pompa hidraulică este apoi utilizată pentru propulsie și alimentare a echipamentelor precum instrumentele de cuplu și brațele de manipulare, unde motoarele electrice ar fi mult prea greu de implementat sub apă.
Cele mai multe ROV-uri sunt echipate cu cel puțin o cameră video și lumini. Mai pot fi incluse suplimentar sonare, magnetometre, aparat de fotografiat, braț manipulator sau de tăiere, instrumente care măsoară claritatea apei, temperatura sau densitatea ei.
Evoluția tehnologiei
US Navy (Forțele Navale ale Statelor Unite) a finanțat mare parte din dezvoltarea tehnologiei ROV în anii 1960. Era folosit pentru salvarea și recuperarea obiectelor aflate la o mare adâncime, precum bombele nucleare pierdute în Marea Mediterană după prăbușirea avionului bombardier B-52 în anul 1966 (recunoscut drept „Palomares incident”).
Industriile de petrol și de gaz lichefiat au văzut potențial în acest proiect, așa că l-au modificat după propriile nevoi, dând naștere unei noi clase de ROV-uri working class, care asistau dezvoltarea platformelor petroliere. În anii 1980 ROV-urile au devenit esențiale deoarece mare parte din necesitățile platformelor petroliere au depășit posibilitățile scafandrilor.
Legătura dintre ROV și RMS Titanic ?
După declanșarea recesiunii economice la nivel global din mijlocul anior ’80, odată cu scăderea prețului petrolului, dezvoltarea industriei ROV a fost accelerată. Astăzi ROV-urile pot performa numeroase sarcini, în numeroase domenii. Sarcinile lor variază de la o simplă inspecție a structurilor submarine, conducte și platforme, la conectarea conductelor și plasarea varietăților necesare sub apă. Sunt utilizate extensiv în inițierea construcțiilor subacvatice și repararea și întreținerea lor ulterioară.
Principalele tipuri de ROV-uri: militar, de stiință, educaționale și comerciale. ROV-urile submersibile au fost folosite și la localizarea epavelor istorice, precum RMS Titanic, Bismarck, USS Yorktown, SS Central America, dar și la recuperarea materialelor de pe fundul oceanului și aducerea lor la suprafață.
În timp ce majoritatea ROV-urilor sunt folosite în industria petrolieră și de gaze, altele și-au găsit întrebuințare în armată pentru deminare, inspecție și în știință pentru explorarea oceanului.
Vrei să afli mai multe lucruri interesante despre hidraulică? Bine! Atunci înscrie-te la HCG NEWS și vei primi mai multe informații folositoare la subiect.